GKS3 Docs
  • Välkommen till GKS3 Docs
  • Vanliga frågor och svar
  • Changelogs
    • Changelog GKS3 Kalkyl
    • Changelog GKS3 Plan
    • Changelog GKS3 BGC
    • Changelog GKS3 Distribution
    • Changelog GKS3 EHF
    • Changelog GKS3 CRM
    • Changelog GKS3 PlaceSimpleOrder API
    • Changelog GKS3 Fakturering
  • GKS Support
    • Fjärrhjälp till din dator
    • Fjärrhjälp till er serverdator
    • Skicka filer till Simutek
    • Beställa rapporter
  • Simutek
  • Kalkyl
    • Kom igång med LegoOnline
    • Kalkylera med Inkjet
    • Prislistor
      • Foliering
      • Prägling
    • Standardrapporter
  • Plan & Distribution
    • Konfiguration i GKS Plan
      • Koppla debiterbart kostnadsställe för återrapportering via GKS Plan
      • Skapa återrapporteringsfavoriter i GKS Web
      • Koppla en ny tryckpress till GKS Plan
      • Konfigurering av kalkylmoment i GKS Plan
      • Koppling av prismoment falsning i GKS Plan
    • Import av leveransadresser
  • Ekonomi
    • Integrationer
      • Fortnox
      • Microsoft Dynamics 365 Business Central
      • PowerOffice Go
      • Tripletex
      • Visma eEkonomi
    • Export av ekonomisk data
    • Bankgirot
      • Skicka e-faktura från GKS
      • Ta emot kundbetalningar och pricka av automatiskt
    • Skicka norsk e-faktura från GKS
    • Att tänka på vid bokslut
  • Admin
    • Skicka e-post från GKS3
    • Skicka mailutskick från GKS3
    • Lägg upp en ny global skrivare
    • Styra utskrifter
    • Import av pappersprisfil
    • Redigera blanketter
  • IT
    • Systemkrav
    • Installera GKS3
      • Installation GKS3 Kalkyl
      • Installation GKS3 Plan
      • Installation GKS3 Lager
      • Installation GKS3 Distribution
      • Installation GKS3 BGC
      • Installation GKS3 CRM
      • Installation GKS3 EHF
      • Installation GKS3 Outlook Addin
      • Installation GKS3 Fakturering
      • Installation API PlaceSimpleOrder
      • Installation Legoserver
    • Uppgradera GKS3
      • Uppgradera GKS3 Kalkyl
      • Uppgradera GKS3 Plan
      • Uppgradera GKS3 Distribution
      • Uppgradera GKS3 BGC
      • Uppgradera GKS3 EHF
      • Uppgradera GKS3 CRM
      • Uppgradera API PlaceSimpleOrder
      • Uppgradera Legoserver
    • Flytta GKS3
      • Flytta GKS3 till en ny server
      • Flytta GKS3 till molnet
    • Underhålla GKS3
    • Felsöka GKS3
      • GKS3 BGC
    • Köra från macOS
    • API
      • GKS Public API
      • PlaceSimpleOrder API
      • CompanyService API
Powered by GitBook
On this page
  • Rapportspecifikation
  • Aktivera Reporting Services (SSRS)
  • Standardfunktion jämfört med skräddarsytt
  • Standard
  • Skräddarsytt
  • Summering

Was this helpful?

  1. GKS Support

Beställa rapporter

Din databas innehåller mängder med data. Data som är kunskap. Kunskap som är pengar.

PreviousSkicka filer till SimutekNextKom igång med LegoOnline

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Vill du ha en skräddarsydd rapport eller dashboard som sammanställer exakt det du vill se? Då kan du beställa en skräddarsydd rapport från . Kontakta oss så berättar vi mer.

Vi skapar och levererar rapporter i . Reporting Services är en kostnadsfri rapportmotor som ingår i er SQL Server-databas. Rapporterna går att öppna i en webbläsare och vidare exportera till Excel, PDF mm. Det finns även möjligheter att schemalägga körningar som skickas ut med mail. Rapporterna kan utformas för desktop och mobil.

Första gången du beställer en rapport? Kontrollera att .

Rapportspecifikation

Följande mall kan användas för att beskriva en önskad rapport.

TITEL

Försäljning per säljare

FRÅGA

Summera ordervärde för samtliga order (fri- eller tillverkningsorder) per säljare.

RESULTAT

Resultat ska presenteras i form av en TABELL med en rad per Säljare och med kolumner:

Kolumn

Datatyp

Formattering

Kommentar

Säljare

text

Ordervärde

heltal

SUMMARAD

Rapporten ska avslutas med en summeringsrad där följande kolumner summeras:

  • Ordervärde

FILTER

Före rapporten körs ska det vara möjligt att ange följande filter.

Parameter

Datatyp

Obligatorisk

Förifyllt värde

Orderdatum fr.o.m.

datum

Ja

Första dagen för aktuellt år

Orderdatum till

datum

Ja

Sista dagen för aktuellt år

Säljare

lista

Nej

SORTERING

Resultat ska sorteras utefter Säljare i stigande ordning. Sorteringsordningen ska inte gå att ändra.

SCHEMALÄGGNING

Rapporten ska skickas ut per e-mail varje måndag klockan 07:00.

Rapporter går att schemalägga (köra automatist vid vissa tidsintervall) givet att det finns ett förifyllt värde för samtliga obligatoriska parametrar.

ÖVRIGA VILLKOR

Aktivera Reporting Services (SSRS)

Första gången du beställer en rapport måste er IT-partner kontrollera att SQL Server Reporting Services är installerad på er databasserver.

Aktivera och installera Reporting Services i native mode utefter installationsanvisningarna:

Installationen går i korthet ut på:

  • Installera Reporting Services i native mode

  • Kör Report Server Configuration Manager och godta standardinställningar.

  • Sätt behörigheter via webbportalen (http://localhost/reports):

    • Site Settings > Security. Tilldela rollen System User för användare eller grupp som ska ha tillgång till rapportsystemet. T.ex. för gruppen Everyone eller MYDOMAIN\Domain Users .

    • Root folder / hem-mapp > Folder Settings / Manage folder. Tilldela rollen Browser till alla användare som ska kunna köra rapporter från denna mapp. T.ex. för gruppen Everyone eller Alla .

  • Kontrollera att administratör och slutanvändare kan öppna http://er-db-server/reports .

Sitter du på en äldre version av SQL-server? Då kan det vara läge att uppgradera. I nyaste SQL Server är användargränssnittet för att se och köra rapporter förbättrat och rapporterna har stöd för mer funktioner.

Standardfunktion jämfört med skräddarsytt

Det finns flera viktiga faktorer att överväga när det kommer till att välja mellan att använda en standardfunktion som ingår i din produkt eller beställa en skräddarsydd funktion.

Standard

En standardfunktion är en funktion som redan är inbyggd i din produkt. Standardfunktioner har fördelen av att vara direkt tillgängliga och enkla att använda. De är utformade för att möta behoven och användningsområdena som de flesta kunder har.

Testning. Standardfunktioner testats kontinuerligt av programutgivaren och då de även används av alla kunder leder det till att de är stabila och pålitliga.

Underhåll. Standardfunktioner utvecklas kontinuerligt för att fortsatt fungera i framtida versioner och vid behov införs förbättringar utefter önskemål.

Support. Standardfunktioner omfattas normalt av kostnadsfri support. Programutgivaren vet hur standardfunktioner förväntas fungera och kan hjälpa dig att komma igång och svara på frågor.

Säkerhetskopiering. För molntjänster (SaaS) ansvarar leverantören för säkerhetskopiering. För installerade program (on-premise) ansvarar kunden för säkerhetskopiering av databasen.

Tillkommande kostnader. Standardfunktioner innebär sällan extra kostnader utöver priset för produkten. De är en del av paketet som du har köpt. Möter inte standardfunktionen ditt önskemål till fullo finns möjligheten att registrera ett önskemål om förändrad funktion.

Skräddarsytt

En skräddarsydd funktion är en specialutvecklad funktion som har skapats för att möta specifika krav eller behov som du har definierat. Detta kan inkludera anpassningar, tillägg eller helt nya funktioner.

Testning. Skräddarsydda funktioner levereras efter bästa förmåga för att uppfylla ställda krav. Det lämnas vanligtvis inga garantier och ansvaret för funktionen tas över av dig vid accepterad leverans. Du är själv ansvarig att testa att funktionen du beställt lever upp till dina förväntningar samt därefter kontinuerligt testa att de fortsättningsvis fungerar.

Underhåll. Skräddarsydda funktioner underhålls inte och kan sluta att fungera vid framtida uppgraderingar. Då krävs tillkommande arbete för att korrigera funktionen. Vid större uppgraderingar, t.ex. vid generationsbyten, kan funktionen helt behöva beställas på nytt då de måste skrivas om från början.

Support. Support på skräddarsydda funktioner tillkommer. Det är oftast mer tidskrävande att ge support på en skräddarsydd funktion som inte är vanligt förekommande och som har unika kundspecifika detaljer.

Säkerhetskopiering. Kund ansvarar att arkivera levererade produkter.

Tillkommande kostnader. Utöver utvecklingen av den skräddarsydda funktionen är det vanligt att det tillkommer kostnader vid framtida felsökning och testning, vidareutveckling eller korrigering samt support. Finns ett stort behov av dessa tjänster går det oftast att teckna ett förvaltningsavtal.

Summering

En skräddarsydd funktion är alltid ett dyrare alternativ att välja, både initialt och med tiden.

En skräddarsydd funktion ger dock fördelen att helt få en funktion efter dina behov vilket kan ge din verksamhet konkurrensfördelar. Det kan även vara ett bra tillfällig lösning där behovet på sikt kommer upphöra.

Simutek
SQL Server Reporting Services (SSRS)
Reporting Services är aktiverat
Install SQL Server Reporting Services - SQL Server Reporting Services (SSRS)docsmsft
Logo