Beställa rapporter
Din databas innehåller mängder med data. Data som är kunskap. Kunskap som är pengar.
Last updated
Din databas innehåller mängder med data. Data som är kunskap. Kunskap som är pengar.
Last updated
Vill du ha en skräddarsydd rapport eller dashboard som sammanställer exakt det du vill se? Då kan du beställa en skräddarsydd rapport från Simutek. Kontakta oss så berättar vi mer.
Vi skapar och levererar rapporter i SQL Server Reporting Services (SSRS) . Reporting Services är en kostnadsfri rapportmotor som ingår i er SQL Server-databas. Rapporterna går att öppna i en webbläsare och vidare exportera till Excel, PDF mm. Det finns även möjligheter att schemalägga körningar som skickas ut med mail. Rapporterna kan utformas för desktop och mobil.
Första gången du beställer en rapport? Kontrollera att Reporting Services är aktiverat.
Följande mall kan användas för att beskriva en önskad rapport.
Försäljning per säljare
Summera ordervärde för samtliga order (fri- eller tillverkningsorder) per säljare.
Resultat ska presenteras i form av en TABELL med en rad per Säljare och med kolumner:
Rapporten ska avslutas med en summeringsrad där följande kolumner summeras:
Ordervärde
Före rapporten körs ska det vara möjligt att ange följande filter.
Resultat ska sorteras utefter Säljare i stigande ordning. Sorteringsordningen ska inte gå att ändra.
Rapporten ska skickas ut per e-mail varje måndag klockan 07:00.
Rapporter går att schemalägga (köra automatist vid vissa tidsintervall) givet att det finns ett förifyllt värde för samtliga obligatoriska parametrar.
Första gången du beställer en rapport måste er IT-partner kontrollera att SQL Server Reporting Services är installerad på er databasserver.
Aktivera och installera Reporting Services i native mode utefter installationsanvisningarna:
Installationen går i korthet ut på:
Installera Reporting Services i native mode
Kör Report Server Configuration Manager och godta standardinställningar.
Sätt behörigheter via webbportalen (http://localhost/reports):
Site Settings > Security. Tilldela rollen System User
för användare eller grupp som ska ha tillgång till rapportsystemet. T.ex. för gruppen Everyone
eller MYDOMAIN\Domain Users
.
Root folder / hem-mapp > Folder Settings / Manage folder. Tilldela rollen Browser
till alla användare som ska kunna köra rapporter från denna mapp. T.ex. för gruppen Everyone
eller Alla
.
Kontrollera att administratör och slutanvändare kan öppna http://er-db-server
/reports .
Sitter du på en äldre version av SQL-server? Då kan det vara läge att uppgradera. I nyaste SQL Server är användargränssnittet för att se och köra rapporter förbättrat och rapporterna har stöd för mer funktioner.
Det finns flera viktiga faktorer att överväga när det kommer till att välja mellan att använda en standardfunktion som ingår i din produkt eller beställa en skräddarsydd funktion.
En standardfunktion är en funktion som redan är inbyggd i din produkt. Standardfunktioner har fördelen av att vara direkt tillgängliga och enkla att använda. De är utformade för att möta behoven och användningsområdena som de flesta kunder har.
Testning. Standardfunktioner testats kontinuerligt av programutgivaren och då de även används av alla kunder leder det till att de är stabila och pålitliga.
Underhåll. Standardfunktioner utvecklas kontinuerligt för att fortsatt fungera i framtida versioner och vid behov införs förbättringar utefter önskemål.
Support. Standardfunktioner omfattas normalt av kostnadsfri support. Programutgivaren vet hur standardfunktioner förväntas fungera och kan hjälpa dig att komma igång och svara på frågor.
Säkerhetskopiering. För molntjänster (SaaS) ansvarar leverantören för säkerhetskopiering. För installerade program (on-premise) ansvarar kunden för säkerhetskopiering av databasen.
Tillkommande kostnader. Standardfunktioner innebär sällan extra kostnader utöver priset för produkten. De är en del av paketet som du har köpt. Möter inte standardfunktionen ditt önskemål till fullo finns möjligheten att registrera ett önskemål om förändrad funktion.
En skräddarsydd funktion är en specialutvecklad funktion som har skapats för att möta specifika krav eller behov som du har definierat. Detta kan inkludera anpassningar, tillägg eller helt nya funktioner.
Testning. Skräddarsydda funktioner levereras efter bästa förmåga för att uppfylla ställda krav. Det lämnas vanligtvis inga garantier och ansvaret för funktionen tas över av dig vid accepterad leverans. Du är själv ansvarig att testa att funktionen du beställt lever upp till dina förväntningar samt därefter kontinuerligt testa att de fortsättningsvis fungerar.
Underhåll. Skräddarsydda funktioner underhålls inte och kan sluta att fungera vid framtida uppgraderingar. Då krävs tillkommande arbete för att korrigera funktionen. Vid större uppgraderingar, t.ex. vid generationsbyten, kan funktionen helt behöva beställas på nytt då de måste skrivas om från början.
Support. Support på skräddarsydda funktioner tillkommer. Det är oftast mer tidskrävande att ge support på en skräddarsydd funktion som inte är vanligt förekommande och som har unika kundspecifika detaljer.
Säkerhetskopiering. Kund ansvarar att arkivera levererade produkter.
Tillkommande kostnader. Utöver utvecklingen av den skräddarsydda funktionen är det vanligt att det tillkommer kostnader vid framtida felsökning och testning, vidareutveckling eller korrigering samt support. Finns ett stort behov av dessa tjänster går det oftast att teckna ett förvaltningsavtal.
En skräddarsydd funktion är alltid ett dyrare alternativ att välja, både initialt och med tiden.
En skräddarsydd funktion ger dock fördelen att helt få en funktion efter dina behov vilket kan ge din verksamhet konkurrensfördelar. Det kan även vara ett bra tillfällig lösning där behovet på sikt kommer upphöra.
Kolumn
Datatyp
Formattering
Kommentar
Säljare
text
Ordervärde
heltal
Parameter
Datatyp
Obligatorisk
Förifyllt värde
Orderdatum fr.o.m.
datum
Ja
Första dagen för aktuellt år
Orderdatum till
datum
Ja
Sista dagen för aktuellt år
Säljare
lista
Nej