Felsöka GKS3
Vi har samlat vanliga IT-relaterade problem som kan uppstå och hur de enklast kan åtgärdas.
Vad ska jag göra om GKS3 Kalkyl inte kan starta på grund av skärmupplösning?
För att kunna starta GKS3 Kalkyl krävs en skärm med minsta upplösning 1024x768. Detta har i stort sett alla skärmar. Under vissa omständigheter kan du i alla fall se följande felmeddelande vid start.
Den vanligaste orsaken till detta är att man använder skalning. Gör följande för att stänga av skalning:
Högerklicka på skrivbordet.
Välj Display settings.
Scrolla ner till rubriken Scale and layout.
Ändra skalningen till 100%.
Prova nu att starta GKS3.
Blankettfil för Offert/Order/Faktura saknas
Detta felmeddelande kan visas när man försöker skriva ut en offert, order eller faktura till skärm, e-post eller till skrivaren.
Orsaken till detta felmeddelande är att en blankettuppsättning saknas för det språk som valts på ordern. Normalt finns bara en blankettuppsättning för det egna språket.
Om offerten eller ordern inte är låst, byt tillbaka till det egna språket. Därefter kommer du kunna skriva ut offerten eller ordern.
Om offerten eller ordern är låst, eller det gäller en faktura, finns ett annat sätt att gå runt problemet. På servern finns en mapp med alla blanketter. Vanligtvis heter den c:\gks3\blanketter40 . Kopiera blankettfilen från det egna språket till det språk som saknas. T.ex. kopiera OrderSV.qr2 till OrderEN.qr2.
Ta alltid en backup på mappen c:\gks3\blanketter40 innan några ändringar utförs.
Läs mer om i vårt avsnitt om att Redigera blanketter där vi bland annat listar vilka blankettfiler som finns tillgängliga.
För en klient öppnas inget e-postfönster vid försök att skicka e-post från GKS3
Denna instruktion gäller enbart för system där GKS3 är inställt för att skicka e-post via Outlook. Dvs. där systeminställningen Administratör > Systeminställningar > System > Mailklient > Outlook är ikryssad.
Om inget e-postfönster uppträder när du försöker skicka ett e-post från GKS3 kan följande steg utföras på din dator för att testa e-postfunktionen mot Outlook.
Öppna en kommandoprompt.
Skapa en nätverksenhet till GKS3-mappen på servern:
där gks-server
byts ut till ert servernamn.
Testa att skicka ett test-epostmeddelande:
där me@example.com
byts till en e-postadress du kan komma åt, och c:\temp\test-attachment.pdf
byts till sökvägen för en PDF-fil på din dator.
Om det finns ett problem bör nu ett felmeddelande visas. Om allt är OK öppnas ett e-postfönster.
Har du uppgraderat ditt Officepaket kan du få följande fel:
Error seding e-mail: Det går inte att omvandla COM-objekt av typen Microsoft.Office.Interop.Outlook.ApplicationClass till gränssnitt av typen Microsoft.Office.Interop.Outlook._Application. Den här åtgärden misslyckades eftersom QueryInterfac e-anropet i COM-komponenten för gränssnittet med IID {00063001-0000-0000-C000-00 0000000046} misslyckades på grund av följande fel: Ett fel inträffade när ett typbibliotek eller en DLL-fil skulle läsas. (Undantag från HRESULT: 0x80029C4A (TY PE_E_CANTLOADLIBRARY)).
För en klient kan GKS Plan-klienten inte starta
Om GKS Plan-klienterna kan startas på andra datorer men inte på en specifik dator är det sannolikt relaterat till ett nätverksproblem. Nedan är några tips för att felsöka.
Har din dator en personlig brandvägg? Stäng initialt av den helt och prova igen.
Är inställningarna korrekta? Kontrollera inställningsfilen GKS.Plan.exe.config för att se vilket servernamn eller ip-nummer den försöker ansluta till.
Fungerar DNS? Prova att namnuppslagning (med exempelvis
nslookup.exe servernamn
) mot servernamnet fungerar eller byt till att använda ip-nummer i inställningsfilen.Fungerar routing? Kontrollera att nätverkspaket kommer fram till servern (med exempelvis
tracert.exe servernamn
).
För en klient uppstår felmeddelanden
Återgå till en ren installation genom att ta bort unika användarinställningar.
Stäng applikationen GKS Plan.
Gå till mappen:
%appdata%\IsolatedStorage\
Ta bort mapp som börjar med Url.
Starta applikationen GKS Plan.
Finns det fler mappar med namn som börjar på Url.
?
Gå in i respektive mapp och finn den mapp där följande fil finns inkluderad:
Url.../AssemFiles/.detailPlanning.Settings
För en klient är det problem med utskrift eller förhandsvisning av offert eller orderbekräftelse
Om förhandsgranskning och utskrift fungerar för alla klientdatorer förutom en enstaka dator, kan denna checklista gås igenom för att undersöka vad som kan vara problemet med den enskilda datorn.
Prova att göra en utskrift efter varje steg för att se om det löste problemet.
Starta om datorn. Det är förvånande hur många problem som blir lösta efter en omstart.
Fungerar datorn? Kontrollera att det inte är fullt på klientdatorns lokala hårddisk
C:
.Är skrivaren installerad? Kontrollera att användaren har alla skrivare installerade som krävs och att de har exakt rätt namn. Jämför med en klientdator som fungerar.
Fungerar skrivaren? Kontrollera att det går att göra en utskrift till skrivaren från ett annat program, t.ex. Microsoft Word.
Finns personliga mallar? Ta bort mappen
c:\FaxMail
. Mappen kan innehålla unika personliga mallar och temporära filer som kan ge problem. Vill ni spara mallarna, ta en backup av mappen innan den tas bort.Är genvägen till GKS OK? Prova att ta bort genvägen till
gks.exe
och skapa en ny. Byt gärna sökväg. Ibland kan Windows cache:a inställningar för en viss sökväg som kan ge problem. Skapa exempelvis en nätverksenhetG:
och byts sökväg från\\server\gks3\gks.exe
tillG:\gks.exe
.Har användaren behörighet? Har användaren rättigheter att läsa och skriva till den utdelade mappen GKS3? Följ stegen under Installation GKS3 Kalkyl .
Finns lokala skrivarkanaler? Har användaren lokala skrivarkanaler och lokala rapportinställningar? Se menyerna: GKS3 > Verktyg > Lokala skrivarkanaler... GKS3 > Verktyg > Lokala rapportinställningar... Dessa inställningar är unika för klientdatorn och om felaktigt inställda kan vara orsaken att enbart denna dator upplever problem. Prova att ta bort alla lokala rapportkanaler.
Sitter användaren fysiskt vid datorn? Om användaren kör via Remote Desktop till sin egen klientdator, prova om det fungerar när användaren fysiskt kör från sin klientdator.
Kund får e-post med en bilaga WINMAIL.DAT
När ett e-postmeddelande skickas kan mottagaren under vissa omständigheter se en bilaga som heter WINMAIL.DAT om Microsoft Exchange Server används. Problemet uppstår när e-postservern skickar meddelandet i Rich Text Format som vissa mottagare på exempelvis macOS inte har fullt stöd för.
Lösning
Om ni kör en molnlösning (Office 365):
Byt systeminställning i GKS3 till Outlook. Se Skicka e-post från GKS3.
Om ni har en egen Microsoft Exchange Server on-premise:
Starta Exchange Management Console
Expandera Microsoft Exchange On-Premises
Expandera Organization Configuration
Klicka Hub Transport
Välj tabben Remote Domains
Välj Default domain, högerklick och välj Properties
Välj Message Format tabben
Välj Exchange rich-text format: Never use
Workaround
Be kunden att spara bilagan och därefter döpa om den till WINMAIL.PDF
. Därefter går filen att öppna.
För en klient går det inte att skicka e-mail efter uppgradering av Outlook eller Office
Testa att skicka ett e-postmeddelande manuellt genom att köra \gks3\SendMail.exe
med nödvändiga parametrar. Visas följande felmeddelande:
Unable to cast COM object of type 'Microsoft.Office.Interop.Outlook.ApplicationClass' to interface type 'Microsoft.Office.Interop.Outlook._Application'. This operation failed because the QueryInterface call on the COM component for the interface with IID '{00063001-0000-0000-C000-000000000046}' failed due to the following error: Det oppstod en feil under innlasting av typebibliotek/-DLL. (Exception from HRESULT: 0x80029C4A (TYPE_E_CANTLOADLIBRARY)).
beror det på ett problem som kan uppstå efter en uppgradering eller nedgradering av Outlook vilket lämnar Outlook-installationen i ett inkonsistent läge.
Prova att reparera din installation av Office enligt föreslaget svar från en liknande ställd fråga:
2. Prova att ta bort registernycklar:
Rådgör alltid med din IT-driftsansvarige i första hand och se till att du har fullständig backup.
Lyckas man inte identifiera vilka registernycklar som måste tas bort kvarstår enbart lösningsalternativet med en nyinstallation av operativsystem samt Office-paketet.
Inga etikettutskrifter kommer längre ut från GKS Distribution
Om etikettutskrifter plötsligt slutar fungerar är den första åtgärden att prova att starta om Zebra-skrivaren. Du kan även prova att starta om tjänsten LogTrade Integrated Printing om du vet var den körs. Logga därefter in i Logtrade Distribution och prova att skriva ut en sändning.
Om detta inte hjälper, be er IT-drift att gå igenom dessa mer avancerade felsökningssteg:
Logtrade Support finns till hands vid frågor eller hjälp med vidare felsökning i uppkopplingen mellan skrivaren och Logtrade.
Felmeddelande: External exception C0000006
Detta är ett känt fel i Windows som kan uppstå när ett program startas från en utdelad mapp, oftast i kombination med att man kör Remote Desktop (t.ex. arbetar hemifrån). Problemet kan vidare vara relaterat till att en äldre version av serveroperativsystem används såsom Windows Server 2012.
Långsiktig lösning
Installera GKS3 på en ny serverdator med senaste operativsystem från Systemkrav.
Workaround 1
Ta bort genvägen till GKS3 på din dator
Skapa en ny nätverksenhet (som bokstav som aldrig tidigare använts) till den utdelade mappen GKS3. T.ex.
net use P: \\My-SERVER\gks3 /PERSISTENT:YES
Skapa en ny genväg på t.ex. skrivbordet till
P:\gks.exe
Workaround 2
Kopiera mappen från servern till din lokala dator. Lägg den förslagsvis under
c:\gks3
.Skapa en genväg till programmet i den lokala mappen.
Om du väljer att köra från en lokal mapp måste denna mapp ersättas efter varje uppgradering eller då andra filer i mappen ändras på servern.
Vad kan jag göra om en fil inte kan ersättas?
Om en fil inte kan ersättas, t.ex. vid uppgraderingar eller fakturaexport, beror det oftast på att det då finns ett läslås på filen. En lösning kan vara att starta om servern så släpper låsen. Om detta inte är möjligt för tillfället kan istället ett verktyg PsFile från Sysinternals användas. Nedan följer några vanliga kommandon.
Se alla läslås:
Ta bort alla läslås på en specifika fil:
Last updated