Fjärrhjälp till din dator

Genom en fjärranslutning kan Simutek se ditt skrivbord och enkelt assistera dig vid utbildning eller support. Anslutningen skapas spontant på din begäran och du har alltid möjlighet att avsluta.

Från en Windows-dator

Använder du operativsystemet Windows 10 eller senare finns ett inbyggt verktyg för fjärrhjälp som heter Snabbhjälp.

Är du osäker på vilken version av Windows du kör? Se en hjälpartikel från Microsoft för att ta reda på vilken version av Windows du kör.

Starta via tangentbordsgenväg

🪟 + Ctrl + Q

För att starta Snabbhjälp med tangentbordet, håll ned Windows-tangenten 🪟 och Ctrl, och tryck sedan på Q.

Starta via startmenyn

  1. Starta snabbhjälp från startmenyn > Tillbehör i Windows > Snabbhjälp

  2. Skriv in den kod du får av din supportagent från Simutek.

  3. Klicka på knappen Dela skärm.

För mer tips hur snabbhjälp kan startas , se hjälpartikeln Använda Snabbhjälp. Saknas verktyget går det att installera från Microsoft Store som beskrivs från sidan Installera Snabbhjälp.

Från macOS eller Linux

Använder du macOS eller Linux? Då rekommenderar vi tillägget Chrome Remote Desktop från Google som finns till webbläsaren Chrome.

  1. Öppna webbläsaren Chrome på datorn. Om du inte har Chrome sedan innan kan den installeras från https://www.google.com/chrome/.

  2. Skriv remotedesktop.google.com/access i adressfältet.

  3. Följ instruktioner för Fjärrsupport och Dela den här skärmen.

För mer information om hur du delar din skärm via Google Remote Desktop, se hjälpartikel.

Last updated